راهنمایی

آگاهی‌های لازم مهم برای والدین در مورد دورهٔ نوجوانی

آگاهی‌های لازم مهم برای والدین در مورد دورهٔ نوجوانی

مر تربيت، با همهٔ آساني، کارى دشوارى است. اين سخن بدان‌خاطر است که انسان موجودى پيچيده، داراى ابعاد و اجزايى متعدد و در هر شرايط و مقتضايى به يک گونه است. او زنده است، متحرک و پوياست، داراى عقل و اراده است، توان انطباق با شرايط گوناگون حيات را دارد، مى‌تواند موضع عوض کند، تغيير حالت دهد، ديگران را متوجه خود سازد و حتى آنان را بفريبد. از اين رو، براى به راه انداختن وى و ايجاد دگرگونى و تحول مثبت در او بايد خود را به آگاهى‌هايى مجهز کرد.<

  • بلوغ و آثار آن
  • پیشرسی بلوغ
  • خصایص مرحله نوجوانی
  • خطرها و عوارض پیشرسی بلوغ
  • سنین ظهور بلوغ
  • عوامل و علل پیشرسی بلوغ

خصايص مرحله نوجوانى
براى اين مرحله از عمر صفات و خصايصى ذکر کرده و عناوينى را اختصاص داده‌اند که هر کدام از ديدى قابل مطالعه و بررسى است:

دورهٔ انتقال است، يعنى انتقال از دنياى کودکى و ورود به عالم بزرگسال.
– دوران زايمان عمر است، به ويژه از اين بابت که مرحله‌اى دشوار و قبل و بعد آن همراه با آرامش نسبى است.
– دوران برانگيختگى است و نفس بلوغ خود عامل بيدارى‌ها و کشف‌ها و جهت‌دهى‌هاست.
– دوران عصيان است در برابر امر و نهى‌ها، دستور دهى‌ها و بکن‌نکن‌هاى والدين و مربيان.
– دوران بيدارى‌هاست نسبت به وضع خود، جامعه و شرايط و اوضاع گوناگون.
– دوران رشد و شکوفايى است، در عرصهٔ جسم، ذهن، روان و عاطفه، و هوش در بالاترين درجهٔ خود قرار دارد.
– دوران دگرگونى‌هاى سريع از نظر اخلاق، مزاج، اراده و تصميم‌گيرى است.
– دوران تکليف است و در آن فرزندان ما به مرحله‌اى مى‌رسند که بايد رابطهٔ خود را با خدا مستقيم سازند.
– دوران بلوغ و رسايى است و کودک به مرحله‌اى مى‌رسد که مقدمات تشکيل خانواده و ورود به عرصهٔ انسان‌هاى کامل در او بصورت تدريجى فراهم مى‌شود.
– دورهٔ نگرانى‌هاى والدين در برابر نوجوان است براى مهار کردن آزادى‌ها و هوس‌هاى مخاطره‌آفرين آنها.
– دوران غفلت و مستى و بى‌خبرى براى نوجوان است. همه چيز براى او رنگ و هواى رؤيايى دارد و او حتى در حين بيدارى خويش، در آن رؤياها غرق است.

بلوغ و آثار آن
دوّمين مرحله بلوغ است که داراى انواعى چون بلوغ زيستي، جنسي، شرعي، اخلاقي، اقتصادي، سياسي، ارادى و … است و هرکدام صفات و شرايطى دارد که در جوامع گوناگون متفاوت است. مثلاً زمان بلوغ سياسى در کشور ما سن ۱۶ سالگى است که در آن افراد حق رأى دادن پيدا مى‌کنند و در برخى از کشورها سن ۱۸، ۲۰، ۲۱ و … است. ما در اين بحث، تکيه به بلوغ جنسى داريم، ولى به ضرورت، نخست از بلوغ شرعى هم سخنى خواهيم داشت.
– بلوغ شرعى در دختران براساس نظر اکثر قريب به اتفاق مراجع تقليد، پايان ۹ سالگى ( براساس تقويم قمري) و ورود به سن ۱۰ سالگى است و بلوغ جنسى ( بروز حالت قاعدگي) در اکثر آنها يکى دو سال پس از اين تاريخ است.
– بلوغ شرعى در پسران، از زمان بروز حالت احتلام در آنهاست و اگر پانزده سالم قمرى پسرى بگذرد، ولى به احتلام نرسد، از آغاز ورود به سن ۱۶ سالگي، انجام وظايف شرعى بر او واجب مى‌شود.

سنين ظهور بلوغ
در عصر و دوره‌اى که ما زندگى مى‌کنيم، سنين بلوغ بسى پائين‌تر از سنين بلوغ در زمان گذشتگان ماست. براساس يک تحقيق علمي، بلوغ از ابتداى قرن حاضر تا حال، حدود ۱ تا ۳ سال، و براساس تحقيقى ديگر، بلوغ در ۲۵ سال اخير، حدود ۴ تا ۶ ماه ديگر نيز جلو افتاده است.
در گذشته، زنان ما در سنين ۱۴-۱۶ سالگى به بلوغ مى‌رسيدند و امروز اين سنين بسيار کاهش پيدا کرده است تا حدى که ۲ درصد از دختران ده سالهٔ تهرانى بالغند، و اين آمار در سنين ۱۲ سالگى آنها، ۳۸ درصد است. در مورد پسران نيز زمان بلوغ پيش افتاده است، به‌طورى‌که ۵ درصد پسران ما در سن ۱۲ سالگى ( کلاس اول راهنمايي) بالغند.
پيشرسى بلوغ

مسأله‌اى که دنياى امروز با آن مواجه است، آفت پيشرسى بلوغ است. مثلاً ديده شده است که دخترى حتى قبل از ۱۰ سالگى و پسرى قبل از ۱۲ سالگى به مرز زنانگى و مردانگى رسيده‌اند و آمار آن با همهٔ اندکي، باز هم درخور توجه است.

عوامل و علل پيشرسى بلوغ
– عامل ارثى يا عامل ژنتيک که مربوط مى‌شود به وضع پدران و مادران و اجداد که بسيارى از آنها خارج از مرکز کنترل است.
– عامل تغذيه، به ويژه غذاهانى هورمون‌دار و مصرف زياد مواد پروتئينى از گوشت و تخم‌مرغ و …
– عامل اجتماعى و فرهنگي، چون ديدن صحنه‌هاى غريزي، شنيدن برخى از داستان‌هاى مربوط به آن صحنه‌ها، تصويرها، تبليغات، طنزها، کنايات، استعارات و …
– عامل لمس‌ها، اختلاطات، نوازش‌هاى غلط، بازى‌هاى آلوده و …
– اضطرابات و ناامنى‌هاى مکرر براى کودک و دل‌شوره‌هايى که براى او در عرصهٔ زندگى حاصل مى‌شود و او را در خود غرق مى‌کند.
– ديگر عوامل بيدارکننده مثل وجود اگزما در اطراف دستگاه تناسلى و خارش‌ها و خاراندن‌ها، وجود و بروز انگل‌هاى معدي، وضع لباس از نظر چسبندگى به بدن، زبرى و نرمى آن، معاشرات ناصواب، ستايش جنس مخالف، تعقيب کنجکاوى و تجسس، نياز شديد به محبت، نقص اخلاق، شوخى‌هاى بى‌بندو بار و … که هرکدام به نحوى در ايجاد تحريک در کودک مؤثرند.

خطرها و عوارض پيشرسى بلوغ
براى پيشرسى بلوغ و حتى پيشرسى‌هاى معمول و متعارف، مثل بلوغ دختران در سنين ۱۰ تا ۱۲ و بلوغ پسران در سنين ۱۱ تا ۱۳ سالگي، عوارض و خطرهايى است که صاحب‌نظران بدان‌ها اشاره ‌کرده‌اند و ما نيز در تجربهٔ زندگى روزمره شاهد آنيم. اين عوارض و خطرها شامل زمينه‌سازى براى انحراف، بروز و توسعهٔ بيمارى‌هاى مقاربتي، باردارى بى‌موقع و تبعات آن، توسعهٔ جرائم و انحرافات و … است.
در بعد حيات فردى نيز عوارضى وجود خواهد داشت چون ضعف بدن، افت حيات عقلاني، بروز و ظهور اضطراب، هيجانات پر دامنه و غير قابل کنترل، بروز حالت يأس و تزلزل روحي، اختلالات عصبي، کندى در رشد فکر، بروز امراضى در عرصهٔ مجارى تناسلى حتى کوچک شدن احتمالى تخمدان در دختران و …
در عرصهٔ حيات اجتماعى نيز بلوغ پيشرس موجد عوارضى است از جمله: تزلزل در ارکان اخلاق، خشونت و لجاجت، عصيان در برابر ديگران، در مواردى تن دادن به انزوا، پديد آمدن روابط و ارتباطات نامناسب و غلط، افت کار و تحصيل، هدف قرار گرفتن مسأله جنسى در عرصهٔ زندگي، و حتى در اثر بروز شرايطي، ساديسم و مازوشيسم جنسى و …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا